Realizacja
Funduszy Europejskich będzie działała na zasadzie partnerstwa, co
będzie oznaczało zobowiązanie do stałej i zinstytucjonalizowanej
współpracy pomiędzy administracją rządową, samorządami,
partnerami społecznymi i gospodarczymi oraz organizacjami
pozarządowymi.
Instrumentami,
które umożliwiają włączenie partnerów w te procesy mogą być:
→ grupy
robocze, które pracują nad przygotowaniem programów operacyjnych w
danym obszarze tematycznym,
→ konferencje,
warsztaty i spotkania konsultacyjne,
→ konsultacje
programów operacyjnych prowadzone w trybie online,
→ udział
przedstawicieli partnerów w pracach komitetów monitorujących,
→ udział
przedstawicieli partnerów w grupach roboczych do spraw ewaluacji,
→ włączanie
partnerów w akcje informatyczno-promocyjne i edukacyjne.
W
fazie programowania bardzo istotną kwestią jest włączenie
partnerów w proces przygotowania programu poprzez umożliwienie im
udziału w pracach grup roboczych oraz zapewnienie im dostępu do
aktualnych informacji, analiz i ekspertyz tematycznych.
Dokumenty
strategiczne, przed ich zatwierdzeniem są poddawane konsultacjom
społecznym (czas ich trwania nie może być dłuższy niż 35 dni). Należy jednak pamiętać o tym, że aby wniosek o dotację był brany pod uwagę, to konieczna jest jego zgodność z celami, jakie przewidują poszczególne programy m.in. cele POIR.
Poszczególne
samorządy regionalne są kluczowym partnerem w programowaniu i
realizacji Umowy Partnerstwa. Wraz z decentralizacją zarządzania
Funduszami Europejskimi i wprowadzaniem nowego instrumentu –
Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych wzrosła ich rola.
Istotność
włączania partnerów w prace związane z polityką spójności
potwierdza opracowanie przez Komisję Europejską „Europejskiego
Kodeksu Postępowania w dziedzinie partnerstwa”, który zawiera
określenie celów i kryteria służące wspieraniu partnerstwa oraz
ułatwiające dzielenie się informacjami, doświadczeniami,
rezultatami i dobrymi praktykami.